Ismerjük meg a vidéket, ahol élünk!

Hazai felfedező

Mindig tudod, merre vezet az utad?

2020. augusztus 14. - Borsi Balázs

Bizony, sokszor nem tudjuk, merre is haladunk. De a el sem indulunk, sosem tudjuk meg, mi vár ránk a kanyar után. Meglehet, életünk élménye húzódik meg az ismeretlenben, kár lenne kihagyni. Sokszor csak az elhatározás hiányzik. Indulj el az utadon, ismerd meg a világodat, számtalan csoda vár rád!

Vegyünk áfonyát Pádison!

Friss és jó minőségű áfonyát találni még a gyümölcs érési szezonjában is kihívás. Az áfonyaszedők ugyanis sokkal korábban kelnek a turistáknál, és mire mi, az alföldről odaérünk a hegyre, ők már ki is pihenték az áfonyagyűjtés fáradalmait. Éppen ezért eldöntöttük, hogy keresünk egy jó helyet, ahol sok az áfonya, és… megvesszük a már leszedett gyümölcsöt. De az egész nem ilyen egyszerű.

Kingával meg is beszéltük, hogy Pádis lesz nyerő, méghozzá a fennsík kellős közepe, ahol a panziók, éttermek, menedékházak találhatók, ugyanis ott mindig vannak standok, amelyeknél az öregek kínálnak szörpöket, lekvárokat és remélhetőleg most áfonyát is. Nekünk kifejezetten natúr szörp készítéséhez kellene néhány kilogramm. Meglátjuk, hogy találunk-e és milyen áron.

Nagyvárad felől indulunk, és a járt utat simán elhagyjuk, a Várad–Déva közötti 76-os főúton ugyanis még mindig zajlanak az útfelújítások, borzalmas torlódások alakulnak ki, és az autónkat sem akarjuk tönkretenni a jelöletlen gödrökkel. Nagyszalonta felé haladunk, majd Váradlesnél lefordultunk Tenke irányába. Remek az út, széles, kétsávos aszfalton suhanunk Tenkén át egészen Bélfenyérig, ahol Biharpoklos (Pocola) felé le kell térni. Igaz, hogy Belényesig ezzel a kerülővel hosszabb az út, de egyelőre sokkal jobb választás: ha hosszabb is, biztonságos, és jó az út, és időben végül is ugyanannyit megyünk, mint amennyit a rövidebb 76-os országúton tennénk meg zötyögve.

Kisszedresen (Sudrigiu) letérünk a 76-os útról a Vasaskőfalva (Pietroasa) irányába. Ahogy közeledünk, először a Boga-amfiteátrum szikláinak látványa nyűgöz le, mellette a Nagy Havas hatalmas gerincével, míg jobbról szép időben kristálytisztán látszik a Nagy Bihar, az Erdélyi-szigethegység legmagasabb, 1849 méteres csúcsa. A Köves-Körös kacskaringós völgyében megállásra késztet a környezet: kékes-zöldes áttetsző víz szalad a világos sziklakövek között az élénkzöld, dús erdei lombkorona alatt. Pazar látvány, amit nem lehet megunni. Ha századszor jössz is erre, akkor is megcsodálhatod.

Mintegy húsz kilométeres szerpentin megtétele után érkezünk fel az 1200 méteres tengerszint feletti magasságban lévő Pádis fennsíkra. Leparkoljuk az autónkat, kiszállunk és körbenézünk, fürkésszük az árusokat, ahol majd áfonyát vehetünk. De sehol egy árus a főút mentén.

Már-már beletörődünk áfonyakeresésünk kudarcába, így eldöntjük, ha már itt vagyunk, akkor sétálunk egyet. (A Pádis-karsztfennsík látnivalóinak tárháza oly bő, hogy ebben a bejegyzésben nem is térünk rá, hiszen egy egész regényt lehetne a turistákra, természetszeretőkre itt váró csodákról.)  Elindulunk az Elveszett világ felé, elhatároztuk, elmegyünk valameddig, aztán majd visszafordulunk, hogy idejében visszaérjünk az autóig. Csodálatos fenyves szegélyezi a kiterjedt tisztásokat, amiket hatalmas víznyelők és dolinák szabdalnak. A tiszta, oxigéndús hegyi levegőt – ahogy mondani szokták – szinte harapni lehet. Már csak ezért is érdemes ide feljönni, a városi ember tüdejének valóságos tisztítókúra az itt eltöltött néhány óra.

Hazaindulás előtt még megálltunk az egyik házikónál, ahol palacsintát sütöttek. Nagy volt a forgalom, túrázók és nézelődő turisták váltották egymást a bejáratnál. Az itt uralkodó általános állapotról talán elég annyit mondani, hogy balkáni, de hát tudjuk, a hegytetőn más szabályok uralkodnak...

Mi az udvaron, egy rönk asztal mellett találunk szabad helyet. Körbenézünk: van itt vécé is, ami különösen fontos egy "vendéglátó helyiség" esetében, a kézmosó pedig egy oszlopra drótozott pillepalack, kupakkal lefelé – ha kezet mosnál, meglazítod a kupakot, így csorog a víz, ha befejezted, visszazárod. Kész.

A rendelést maga a házinéni veszi fel végtelen türelemmel. Csak románul beszél, erős tájszólással, ráadásul halkan, de megértjük egymást. Áfonyás, csokoládés és sós túrós palacsintát rendelünk. Nem sokkal később már hozta is az egyébként legendásan finom palacsintákat, darabját mindössze 3 lejért (200 Ft). Aki erre jár és megéhezik, ez tökéletes lehetőség: olcsó és finom.

Levegőztünk, ettünk, eltöltöttük az időt. Már éppen elindultunk az autó felé, amikor az egyik szomszédos házikó előtt kitett asztalon megpillantottunk egy tálkát, benne áfonyával. Mondta is a házigazda, hogy 10 lejbe kerül egy adag, körülbelül fél kiló van benne. De ha nagyobb mennyiséget vennénk, akkor kedvezményt is ad! Végül három kilogramm friss áfonyát vásároltunk 50 lejért (kb. 3 ezer Ft.). A gazda be is hívott, hátra mentünk a házikó mögötti kamrába, ahol elektromos mérlegen porciózta ki a gyümölcsöt. Nagyon örültünk, hogy mégsem térünk haza üres kézzel, ha már oda-vissza 250 kilométert megteszünk!

A hidegen sajtolt áfonyából készült szörpöt éppen e sorok írása közben palackoztuk. Összesen öt liter natúr áfonyaszirup készült. Amúgy fél litert 10 lejért (kb. 700 Ft) adnak odafent a hegyen.

Megbeszéltünk, ha legközelebb megyünk Pádisra, egészen biztos, hogy frissen szedett áfonyát ismét vásárolunk.

KÉPGALÉRIA

Ha felvennéd velünk a kapcsolatot, észrevételed van, ajánlanál egy-egy látnivalót, amit megmutathatnánk, vagy te mesélnéd el, hol jártál és mit láttál, írj nekünk a borsibalazs28@gmail.com címre!

Kalandra fel!

Sziasztok! Elhatároztuk, blogot indítunk annak érdekében, hogy összegezni tudjuk tapasztalatainkat. Sokat megyünk, sokfelé járunk, megannyit tapasztalunk, és mi ezt a tapasztalatot szeretnénk átadni nektek.

Főleg kis hazánkban, Biharországban, de Erdély számos vidékén és a Kárpátokban barangolunk, így innen születik majd a legtöbb bejegyzés, de ha távolabbra is merészkedünk, arról ugyanúgy beszámolunk majd.

Ez a blog nem egy turisztikai szakmai útmutató, nem is kíván az lenni, nem akarunk olyan frázisokat ismételgetni, amiket a PR-cégek ötlöttek ki a látogatók elcsábítására. Mi csak ajánlani akarunk ezt-azt, amit megtaláltunk, bejártunk, felfedeztünk, de ami a legfontosabb: megtapasztaltunk.

A szépet és a jót éppúgy le fogjuk írni, illetve meg fogjuk mutatni, mint a rosszat. Nem leszünk túl kritikusak, de nem akarunk szemet hunyni semmi felett.

Az a célunk, hogy rövid és hasznos tippeket adjunk azoknak, akik kimozdulnának a négy fal közül, hogy felhívjuk a figyelmet a felfedezésre váró kincsekre, amelyek körülvesznek mindannyiunkat.

Meggyőződésünk, hogy sok hasznos infót találtok majd ezen az oldalon.

Kövessetek és keressetek bizalommal!